A Vasco da Gama híd a Tejo folyón ível át Lisszabonban: ez a második leghosszabb híd Európában a Krími híd után, az Európai Unióban pedig a leghosszabb.
A Vasco da Gama híd (portugálul Ponte Vasco da Gama) a Tejó folyót íveli át Lisszabonban, Portugália fővárosa közelében. Hogy melyik a leghosszabb európai híd, arra nyilván többféle lista létezik, de az egyik szerint ez: 17,2 km-es hosszával ez Európa leghosszabb hídja a viaduktokkal együtt számítva.
Érdekesség, hogy a harmadik leghosszabb híd is portugál, a nagyon ismert skandináv szuperhidak, az Øresund híd 7845 méteres hosszúságával csak ötödik, a dániai Nagy-Bælt híd (6611 m) pedig a hatodik.
A Vasco da Gama hidat 1995 februárjában kezdték el építeni, Jean Vassord francia mérnök tervei alapján. Az 1,1 milliárd dolláros projektet négy részre osztották, mindegyiket más-más cég építette, és egy független konzorcium felügyelte. Rekordidő alatt, alig 36 hónap (18 hónapos előkészítést és 18 hónapos építkezés) alatt elkészült: a hídavató ünnepségen 1998. március 22-én 15 ezer szerencsés ember ehetett a hídon egyszerre babgulyást („Feijoada à portuguesa”), amit az új hídon felállított, több mint 5 km hosszú asztalon szolgáltak fel.
Az evés után, 1998. március 29-én adták át a forgalomnak a hidat, egyidőben az 1998-as expóval és Vasco da Gama az Indiába vezető hajóút felfedezésének 500. évfordulójával.
Megjegyzendő műszaki érdekesség még talán, hogy mivel a híd földrengéses vidéken fekszik, úgy építették meg, hogy az 1755-ös nagy földrengésnél négyszer nagyobb rengéseket is kibírjon. A legmélyebb, akár 2,2 m átmérőjű alapcölöpöket 95 m-re verték le az átlagos tengerszint alá! Továbbá két meteorológiai állomás méri folyamatosan a szél erejét és irányát: a híd ellent tud állni 250 km/órás széllökéseknek is.
A híd enyhítette az ugyancsak lisszaboni Április 25. (25 de Abril) híd zsúfoltságát. A hídon hat közúti sáv vezet át, 120 km/h sebességkorlátozással, ugyanúgy, mint az autópályákon. Szeles, esős és ködös napokon a sebességkorlátozás 90 km/h-ra csökken.
A híd fizetős: az északi irányú forgalom (Lisszabon felé) díjköteles, míg dél felé ingyenes. Az autópályadíjakat a Tejo déli partján, Montijo közelében található útdíjszedő kapunál szedik be.
A híd névadója Vasco da Gama (1469-1524) portugál tengerész és felfedező, akinek a sírját a lisszaboni Jeromos-kolostor (Mosteiro dos Jerónimos) templomában találjuk.
Kép és szöveg: Barna Béla