Srí Lanka szigetének szinte pontos földrajzi közepén fekszik Nalanda Gedige, egy dél-indiai stílusban épült, különleges múlttal rendelkező épület (a gedige szót általában téglából emelt épületekre használják).
Az épület egyesek szerint a VIII-X. század környékén épülhetett (dravida, pallava stílusban), mások szerint valószínűleg csak a XI. századból (szigetet ekkoriban gyakran és sokszor foglalták el a Dél-Indiából átportyázó királyok). Így a hindu vallású, tamil uralkodóház, az Csóla uralom is betette ide a lábát, valószínűleg ebből a korból származik: építési stílusa szerint is főképpen hindu ez templom, és ráadásul kísértetiesen hasonlít a Polonnaruwában látható Siva templomhoz!
A XII. században itt volt a királyi trónért küzdő, későbbi I. Parakrama Bahu (Parākramabāhu, 1123–1186) hadiszállása. Kis erődöt építtetett és innen irányította a Polonnaruwában védekező uralkodó, II. Gádzsa Bahu (Gajabahu) ellen harcoló csapatait.
A dél-indiai hódítók után buddhista templomként volt használatos, erre utalnak a területen talált, sajnos, nagyon hiányos állapotban fennmaradt Buddha és Bódhiszattva szobrok is.
Jóval később Nalandához még a brit gyarmatosítás kezdetén, 1818-ban fűződött egy történelmi epizód. Ekkor az itteni angol helyőrség tisztje egy buddhista szerzetesnél megtalálta az eldugott Fog-ereklyét. A Kandyből kicsempészett ereklyét, mint a királyi hatalom és az ország függetlenségének jelképét, az angolok ellen küzdő felkelőkhöz akarták eljuttatni. Az, hogy az angolok kezére került, talán szintén hozzájárult ahhoz, hogy a felkelés ezután viszonylag gyorsan elbukott.
Ekkoriban a romos templom egy kis dagobával együtt egy alacsony teraszon állt, több mint ezer éven át, a Mahaweli folyó partján. A Mahaweli (jelentése: „nagy homokos folyó”) Srí Lanka leghosszabb folyója, 335 km (208 mérföld). Amikor kitalálták, hogy felduzzasztják a folyót, úgy döntöttek, hogy Nalanda Gedigét fel kell áldozni. Erre beindult egy hasonló akció, mint az egyiptomi Abu Szimbel megmentésénél volt, és sikerült megóvni az épületet: kövenként lebontották, majd néhány évnyi raktározás után újra felépítették 1975 és 1980 között az új mesterséges tó szigetén.
Ezen a szép kis helyen láthatjuk ma is az épületet, mely művészettörténészek szerint is a buddhista és a hindu építészet szerencsés keveredésének példája. Alaprajza, a bejárat előtti holdkő és a Nágárádzsát ábrázoló őrkő, a törpeábrázolások és az ajtókeretek faragása egyaránt buddhista jellegű, míg a faragott kövekből épített szentély és az előcsarnok hindu hatásra utal. A szentély bal oldali, valaha kis kupolát hordozó csúcsos falrészlete maradt meg a legjobb állapotban, külső oldalán kő domborművel.
az épületet művészettörténészek szerint is a buddhista és a hindu építészet szerencsés keveredésének példája
És van még egy különlegessége, ami Srí Lankán igen szokatlan: néhány (tantrikus buddhista) erotikus domborművei is vannak, amilyeneket az Indiában járt utazók Khadzsuráhóból ismerhetnek. Ezek és más ábrázolások, különösen a külső falon, a vallástörténészek szemében a mahajána buddhizmus egykori jelentőségének bizonyítékai a szigeten.
És egyedülálló még az is, hogy a templom déli oldalán (egy félkör alakú bemélyedésben) megjelenik Kubera (Kuvera) az egészség hindu istene, lótuszágyon ül, s ez csakis Sri Lankán látható motívum.
Kép és szöveg: Barna Béla
Dambullától délre, 25 kilométerre, az A9-es út mellett, a főúttól másfél kilométerre fekszik Nalanda.