Hogy néz ki a Hindukus és a Pamír a levegőből? Egy Bangkokból Zürichbe tartó repülőút során 2025 januárjában átrepült a gépem Pakisztán, Afganisztán és Tádzsikisztán légterében is. A tiszta időnek köszönhetően tudtam készíteni pár képet a Hindukus havas vonulatairól, az afgán Wakhan-folyosóról, a tádzsik Pamírról, illetve a Hegyi-Badahsán Autonóm Terület hegyvidékéről.

A Swiss Bangkok és Zürich között közlekedő járatának útvonala 2025. január 21-én
Szóval, ültem a repülőn és néztem kifelé az ablakon. A repülés szerelmeseinek írom, hogy a svájci légitársaság, a Swiss LX181-es Bangkok (BKK) és Zürich (ZRH) között közlekedő járatával repültem, a Boeing 777-3DE(ER szélestörzsű repülőjével, és a 36K ülésen ültem.

Olvasás a repülőn
Éppen Guillaume Musso Most! című regényében voltam elmerülve, amikor egy kicsit pihentettem megfáradt szemeimet, amikor a pakisztáni főváros fölött jártunk. Elkezdtem kifelé bámulni az ablakon…

Pakisztán, Peshawartól északra (34°29’46.6″N 71°35’34.6″E) – Fotó: Barna Béla
A pakisztáni légtérben Iszlamabádnál nyugatra fordultunk, aztán Peshawar környékén hirtelen északra. A repülőgép jobb oldalában ültem, így kelet felé tökéletes rálátásom volt a tájra. A kopár barna táj pár percen belül megváltozott, mikor elértük Közép-Ázsia hófödte hegyeit.

Pakisztán, Hindukus – Fotó: Barna Béla

Pakisztán, Hindukus – Fotó: Barna Béla

Pakisztán, Hindukus – Fotó: Barna Béla
Utólagos geotag-es beazonosítás során az Arandu városától, azaz az afgán-pakisztáni határtól keletre fekvő Kohistan hegyeit fotóztam először, egy 4945 m magas csúcsot.
Aztán egyszer csak megjelent ő, a Hindukus teteje, a legmagasabb csúcs a hegységben, a Tirich Mir 7708 m magas fantasztikus hegye. Nem győztem kattintani, annyira szépséges volt a hegy.

Pakisztán, Hindukus, a Tirich Mir – Fotó: Barna Béla

Pakisztán, Hindukus, a Tirich Mir – Fotó: Barna Béla

Pakisztán, Hindukus, a Tirich Mir – Fotó: Barna Béla

Pakisztán, Hindukus, a Tirich Mir – Fotó: Barna Béla
És ott volt egy másik hegy is, a Novsak (Noshaq, Nowshak), 7492 méterével a második legmagasabb hegycsúcs a Hindukus hegységben, és ami Afganisztán legmagasabb hegycsúcsa is egyben!

Hindukus, a Novsak és a Tirich Mir – Fotó: Barna Béla

Hindukus, a Novsak és a Tirich Mir – Fotó: Barna Béla
Lelkesedésem közben átrepültünk Afganisztánon, azaz egészen pontosan a Wakhan-korridor fölött, jól kirajzolódott a Panj (Pandzs, oroszul Пяндж; tadzsikul Панҷ) folyó völgye, ahol persze korábban már végigjártam egy kisbusszal a tádzsik oldalon.

A Wakhan-folyosó – Fotó: Barna Béla
Innentől kezdve a Hegyi-Badahsán egy autonóm régió területére és hegyeire, a Pamírra láttam rá Tádzsikisztán keleti részén.

Hegyi-Badahsán és hegyei a levegőből – Fotó: Barna Béla

Hegyi-Badahsán és hegyei a levegőből – Fotó: Barna Béla

Hegyi-Badahsán és hegyei a levegőből – Fotó: Barna Béla

Hegyi-Badahsán és hegyei a levegőből – Fotó: Barna Béla

Hegyi-Badahsán és hegyei a levegőből – Fotó: Barna Béla
Ez a régió egyébként 64 ezer km² területű, ám mindössze 226 ezer fő él itt, Tádzsikisztán össznépességének 3%-a csak. Ez Közép-Ázsia egyik legszegényebb, leginkább elszigetelt és leggyérebben lakott területe, a levegőből tulajdonképpen nagyon tisztán látszott, hogy miért is.
Végül a gépünk átrepült a tartomány székhelye, a 28 ezer lakosú Horug (Хоруғ), egyes térképeken Khorugh fölött is, nagyon szépen kirajzolódott a Ghunt folyó völgye is. Ezt követően kezdett befelhősödni, s nyugat felé fordult a repülő Dusanbe, Szamarkand irányába.
Kép és szöveg: Barna Béla

A Swiss Bangkok és Zürich között közlekedő járatának útvonala a Hindukus vidékén 2025. január 21-én