Kvízjátékok becsapós kérdései közé tartozik, hogy hol is van a Kék-barlang? Van, mikor a kérdés kiötlője sem tájékozódik kellően a témában, s egy választ vár. Pedig Kék-barlangnak hívott hely több is van a világon (például a Nápolyhoz közeli Capri szigetén, vagy a horvátországi Bisevo szigetén, Törökországban, illetve több görög szigeten is találunk ilyet), de a legismertebb talán mégis Málta Kék-barlangja.

Fotó: Barna Béla

A szigetország déli részén, a 10 ezer lakosú máltai nagyközségtől, Żurrieqtől délnyugatra található a híres Kék-barlang (Blue Grotto, Taħt il-Ħnejja). De busszal nem csak erre, hanem Qrendi falun keresztül lehet ide eljutni Málta fővárosából a 72-es vagy a 74-es busszal.

A Kék-barlang helyzete Málta műholdképén

Illetve a barlang közigazgatásilag a 2500 lakosú Qrendi faluhoz tartozik. Utunkhoz a legjobb az osztrák Kompass által kiadott 235-ös számú, 1:25ezres Malta-Gozo turistatérkép, ez alapján jól tájékozódhatunk.

A Kék-barlang a Kompass térképen

A környék kétségtelenül legnagyobb nevezetessége ez a messze földön híres természeti szépség, ahová Żurrieq és Qrendi falutól is egy két kilométer hosszú aszfaltúton juthatunk el, s egy bekötőúton ereszkedhetünk le a Wied iz-Żurrieq-hez. Mint az arab eredetű máltai név is mutatja (wied=vádi), Wied iz-Żurrieq egy száraz mészkőszurdok, mely a végén kis tengeröböllé válik, s nagyon alkalmas motorcsónak kikötőnek.

Wied iz-Żurrieq – Fotó: Barna Béla

Innen 8 euróért egy oda-vissza félórás motorcsónakúttal juthatunk el, nyolcszemélyes csónakokkal a híres barlanghoz. A tengerről nézve már a meredek sziklás part is lenyűgöző, amelyen az 1637-ben emelt Ta’ Sciutu (Torre Sciuto) őrtorony emelkedik (manapság a máltai rendőrségé).

Sciutu őrtornya – Fotó: Barna Béla

A motoros bárka több barlangot is útba ejt, ugyanis e tengerparti sziklás mészkőfalak tele vannak kisebb-nagyobb barlangokkal: ezeket a tengervíz alkotta meg, a hullámok szülöttei ezek a barlangok, úgy is nevezhetjük őket, hogy abráziós barlangok. (abrázió = tengerek, tavak partromboló tevékenysége).

Fotó: Barna Béla

A barlangok sorában legnagyobb a 30 m magas és 90 m széles Kék-barlang, ahol különösen délelőtt látványosak a fényhatások. A látvány a felső turistaútról is megkapó, innen sokak szerint egy ormányát a vízbe lógató elefántra emlékeztet a hatalmas abráziós barlang.

Miután a csónakos ember gyorsan megmutatta a hihetetlenül szép fényhatású barlangokat, visszafordul, s máris újra Wied iz-Żurrieq kikötőjében vagyunk. Sajnos kevés az idő nemhogy a bámészkodásra, de még a fényképezésre is, ennek ellenére mindenképp érdemes csónakázni, hiszen csak így láthatjuk a barlang hihetetlen szépségű kékségét. Illetve a csónakból láthatjuk leginkább a tengerparti sziklafalakat, ahogy a tenger szüntelenül ostromolja s alakítja őket.

Érdekes adalék, hogy a 2004-es Trója című filmet Mexikóban és Máltán forgatták, és a nagyszabású, Brad Pitt főszereplésével forgatott filmben is megjelenik a Kék Barlang.

Kép és szöveg: Barna Béla

Személyes élmények: a máltai Kék-barlangról 2009-ben jelent meg egy cikkem a Hegyisport és Turista Magazinban. Abból a cikkből kimaradt életem egyik viccesen legpechesebb kávézása: először 2008. augusztus 12-én, kedden jártunk a Kék-barlangnál. A csónakázás után azért ittunk egy kávét, ám ez volt talán életem egyik pechsorozatos kávézása. Kezdődött azzal, hogy a csónakban egy méterre a parttól levettem a mentőmellényemet, amire egy máltai rendőr a parton meg akart büntetni. Ezután gyorsan beültünk a kávézóba, ám az asztalhoz menve véletlenül ráléptem egy alvó macskára, testsúlyomat ráhelyezve, s mivel nem tudott szabadulni, véresre karmolta a bokám. És a karmolások után amikor le akartam ülni, ha még ez nem lett volna elég, beleültem egy darázsba, ami természetesen a combomba nyomta fullánkját. Arról már nem is beszélek, hogy a Kék-barlang előtt a fügekaktusz gyümölcsét hámoztam, s a tenyerem telement a kaktusz apró tüskéivel. S még mindemellé a pár nappal ezelőtti megfázásomnak köszönhetően kegyetlenül köhögtem is. A kávé mindazonáltal igen finom volt a Kék-barlang melletti kávézóban.