Suzuki. Talán naponta is használjuk beszédünkben ezt az autómárkát, de tudjuk-e, hogy ki volt a névadó, s azt is, hogy Japánban hol van a cég központja?
Öreg Skodánkat lecserélve 2002-ben egy új Swiftet, 2004-ben egy új Ignist, 2016-ban egy új Vitarát, 2024-ben ismét egy új Swiftet vettünk egy autószalonban. Magamat ismerve furcsa és érthetetlen, hogy csak 22 év múlva jutott eszembe, hogy utánanézzek, ki is volt a Suzuki névadója, illetve, hogy Japánban pontosan honnan is indult ez az egész történet.
Először is akkor a névadóról: Suzuki Michio japán üzletember és feltaláló 1887. február 18-án született az Enshu régióban, a Shizuoka prefektúrában fekvő Nezumino-mura faluban, ahol főleg gazdálkodók és gyapotszövők éltek. Gyapottermesztők fiaként Suzuki már hét-nyolc éves korától a földeken dolgozott. 1901-ben, tizennégy évesen hétéves inasképzésbe kezdett Kōtarō Imamura asztalos szigorú irányítása alatt, és szövőszékek karbantartását végezték. Suzuki 1908-ban, 21 évesen fejezte be inasképzését, majd a következő évben Suzuki megszerezte családja selyemhernyó-farmjának irányítását, gyorsan szövőszékgyártó műhellyé alakítva. Első újítása egy pedálos szövőszék volt, amelyet édesanyjának adott, aki tízszer gyorsabban szőtt vele, mint a kézi szövőszékével.
És itt álljunk meg egy pillanatra, több helyen is olvasható, hogy a Suzuki eredetének megértéséhez fontos, hogy az Enshu tartományban élőkre jellemző az a spirituszt, amely egyébként Suzuki Michio-t is hajtotta: ez a „jaramaika”, ami annyit tesz, „csináljuk!”, „kíséreljük meg”. Ennek a kísérletező hozzáállásnak köszönhető, hogy a régióban alakuló vállalkozások alapítói folyamatosan tökéletesítve szerkezeteiket, eljutottak a kezdetleges kézi technológiától az automatizálásig. A Szuzukihoz hasonlóan ez a terület a Toyota, Honda és Yamaha márkák bölcsője is.
Na de visszatérve a szövőszékhez, gyorsan elterjedt a hír Suzuki találmányáról, és megkezdte új szövőszékeinek tömeges gyártását, és 1909 októberében megalapította a Suzuki Loom Manufacturing Company-t.
Az üzlet beindult, 30 éves korára már 60 embernek adott munkát üzemében. De nem elégedett meg azzal, hogy innovációit a szövőszékek gyártására korlátozza, a Suzuki az 1930-as évek közepén autóipari technológiával is kísérletezni kezdett, és 1936-ban megtervezte az autó prototípusát, de ezt a második világháború megzavarta.
A háború után a Suzuki vállalat egyike volt azoknak a vállalatoknak, amelyek profitáltak a japán gazdasági csodából: 1952-ben a Suzuki Corporation piacra dobta első motoros járművét, a Power Free nevű, 36 köbcentis motorral rásegített kerékpárt.
1954-ben ezért a céget Suzuki Motor Corporation névre keresztelték át. A céges legendárium szerint egyébként a cég akkori vezetőjét az Enshu tartományban jellemző száraz szél ösztökélte arra, hogy olyan motorhajtású kerékpárt készítsen, amellyel bárki könnyedén közlekedhet: Szuzuki Sunzo, Micsio fia biciklije nyergében ugyanis erős szembeszéllel küzdött a tengerparti fenyves szélén.
A következő évben, 1955-ben a vállalat piacra dobta első miniautóját, az ikonikus Suzulightot. Suzuki 1957-ben, 70 évesen lemondott a Suzuki Motor Corporation elnöki posztjáról, és a Tanácsadó Testület tagja lett; veje, Shunzō Suzuki vette át a cég második elnöki posztját. Suzuki 1982. október 27-én halt meg Hamamacu (angolos átírásban Hamamatsu) városában.
Hamamacu egyébként Shizuoka prefektúra legnépesebb városa, de nem fővárosa; népessége 791 ezer fő, ezzel Japán tizenhatodik legnépesebb városa. A várostól nyugatra terül el a Hamana-tó, amelynek algáival kezdődött a Suzuki hajómotor-üzletágának története. Az 1960-as években azon töprengtek mérnökök, hogy a japánok életében annyira fontos alapanyagnak számító alga betakarítását hogyan tehetnék még hatékonyabbá. Nos, a válasz erre egy vízhűtéses, 5,5 lóerős csónakmotor volt, mely nem csak az algabetakarításban segített, de megalapozta hajós üzletágát is.
És persze az autók, most csak címszavakban, mert nem autós magazin vagyunk: 1979-ben született meg a Suzuki Alto. A magyarok körében jelenleg is népszerű Vitara elődje, a Suzuki terepjárója 1988-ban készült el. 1989 nyarán a General Motorsszal közösen teljesen felújították a Swiftet. És bizony 1991-ben megalakult a Magyar Suzuki Rt. Esztergomban, 1992-ben pedig legyártották az első magyar Suzukit. Aztán az évek során az olyan modellek jöttek az autógyár történetében, mint a Swift, az Ignis (2004), az SX4 (2006) az SX4 S-Cross (2013) vagy az új Vitara (2015).
Visszatérve Hamamacu városába, a Suzuki központja (Suzuki Motor Corporation HQ) is Hamamacuban, Minami-ku városrészben működik, egyik első embere mindmáig az 1930-as születésű Osamu Suzuki; felesége az alapító Michio Suzuki unokája, ám japán szokás szerint a férfiak felvehetik feleségük családnevét.
A főhadiszállás mellett működik egy Suzuki Museum (Suzuki Plaza), ahol mellszobra van Michio Suzuki-nak.
Ma a Suzuki egy japán multinacionális cég, a 12. legnagyobb személygépkocsi-gyártó a világon.
Barna Béla
Végül személyes Suzuki történelem 4 képben: