A Szandeci-Beszkidek (Beskid Sądecki) egyik legismertebb hegye a Jaworzyna Krynicka (1114 m) csúcsa, nagy részben annak köszönhetően, hogy itt működik Lengyelország egyik legismertebb síközpontja, ahová az ország leghosszabb lanovkája visz fel.
A Jaworzyna Krynicka, vagy csak simán Jaworzyna (1114 m) egy csúcs a Szandeci-Beszkidek (Beskid Sądecki) keleti felében, Krynica-Zdrój illetve Muszyna határában. Ez a Jaworzyna-vonulat legmagasabb csúcsa.

Jaworzyna Krynicka helyzete a lengyel Beszkidekben
Eredetileg bükk- és jegenyefenyőerdő borította, a hegygerincen található lucfenyőerdő viszont erdőtelepítéssel jött létre. E három fafaj mellett platánok, kőrisek, szilfák, vörösfenyők, fenyők, berkenyék, nyírfák, fűzfák és égerfák is nőnek itt, de a közelmúltig egy 60 éves svájci fenyő állt a hegyi menedékház közelében; jelenleg II. János Pál fából készült szobra áll a helyén. A Jaworzyna Krynicka területén található ritka lengyelországi növényfajok közül meg kell említeni a kétszínű bogáncsot (latinul Cirsium helenioides (L.) Hill.)

A Czarny Potok völgyéből induló kabinos felvonó 1997 óta működik – Fotó: Barna Béla

A kabinos felvonó visz fel 1114 m magasra – Fotó: Barna Béla
A javarészt erdős Jaworzyna hegygerincén egykor számos tisztás volt, amelyeket a lemkók használtak. Ezeket aztán később újraerdősítették, majd az erdő egy részét újra kivágták, hogy helyet adjanak a felvonónak és a sípályáknak. A Czarny Potok völgyéből egy kabinos felvonó indul a hegy csúcsára: ez az 1997-ben átadott kabinos felvonó volt az első ilyen modern Lengyelországban, ez tette igazi téli síközponttá Jaworzyna Krynickát.
Lengyelország egyik legnagyobb síközpontjában nyolc sípálya van, amelyeket egy kabinos felvonó és hét lift szolgál ki. Összesen 15 km sípálya fut le a hegyről, köztük Lengyelország leghosszabb kivilágított sípályája.

A 2021-ben elkészült kilátóplatform – Fotó: Barna Béla

A Beszkidek látványa a kilátóból – Fotó: Barna Béla

Benecz Ferenc, a Szia Lengyelország főszerkesztője a kilátóban – Fotó: Barna Béla

Fotó: Barna Béla
2021-ben egy teraszos kilátóplatformot építettek a kabinos felvonó felső állomásának a teteje fölé. Innen 1122 méteres magasságból tárul elénk a panoráma: a Tátra, az Alacsony-Tátra és az egész lengyel Beszkidek.

A Magas-Tátra a Jaworzyna kilátójából – Fotó: Barna Béla

A Bélai-Tátra a Jaworzyna kilátójából – Fotó: Barna Béla

A teljes Tátra vonulat – Fotó: Barna Béla
A Tátra panorámáját részletesen be tudjuk azonosítani a panorámarajzokkal: balról jobbra haladva az első nagyobb a Sławkowski Szczyt, azaz magyarul a Nagyszalóki-csúcs (2453 m), de látszik mellette a Gierlach, azaz a Gerlachfalvi-csúcs is. A legmagasabbnak tűnik ebből a kilátóból a Łomnica. Szintén jól beazonosítható a rajzokon és a valóságban is a lengyel nevén Kołowy Szczyt, amit mi inkább Vörös-tavi-csúcsként (2418 m) ismerünk. Látszik a Jagnięcy Szczyt, ami magyarul Fehér-tavi-csúcs és látszik mellette a Mięguszowiecki Szczyt Wielki, azaz a Nagy-Menguszfalvi-csúcs 2439 m is.

Segítség a Tátra csúcsainak beazonosításához – Fotó: Barna Béla
Innen, ha tovább haladunk vizsgálva a panorámát, a Płaczliwa Skała (2142 m) tűnik fel. Ezen a lengyel nevén kevéssé ismerjük, de szlovákul ez a Ždiarska vidla, magyarul pedig bizony ez a Bélai-Tátrában a Határ-hegy (2145 m)! A Bélai-Tátra lengyelül egyébként Tatr Bielskich, s látszik innen a Jaworzyna tetejéről a másik híres hegye, a Hawrań (Havrán) is.
És továbbhaladva látszik a Koszysta (2193 m), és nagyon eldugva, de a híres Kasprowy Wierch is, és nem utolsósorban, de látszik a szintén híres Giewont is.

Az új, Harnaś Express felvonót 2025. december 13-án adták át ünnepélyesen Fotó: Barna Béla

Az új, Harnaś Express felvonót 2025. december 13-án adták át ünnepélyesen Fotó: Barna Béla
Miután megnéztük a kilátóból a panorámát, szólni kell még arról, hogy a csúcson rádió- és televízióantenna, menedékházak és éttermek is vannak. Az egyik étterem neve Harnaś, ami azért érdekes, mert róla nevezték el a Harnaś Express ülőliftet. Az új, Doppelmayr felvonót 2025. december 13-án adták át ünnepélyesen. Az új felvonó 35 millió zlotyba került, kapacitása pedig 2800 fő óránként; ülőszékei fűtöttek, piros szélvédő műanyaggal.
Kép és szöveg: Barna Béla
A cikk a Poland Travel, a Lengyel Idegenforgalmi Szervezet (Polish Tourism Organisation, Budapest Office) támogatásával készült. Személyes köszönet Farkas Melindának és Benecz Ferencnek, a Szia Lengyelország főszerkesztőjének.

A szerző a Poland Travel léggömbjével – https://www.lengyelorszag.travel/hu/