Suzuki. Talán naponta is használjuk beszédünkben ezt az autómárkát, de tudjuk-e, hogy ki volt a névadó, s azt is, hogy Japánban hol van a cég központja? 

Öreg Skodánkat lecserélve 2002-ben egy új Swiftet, 2004-ben egy új Ignist, 2016-ban egy új Vitarát, 2024-ben ismét egy új Swiftet vettünk egy autószalonban. Magamat ismerve furcsa és érthetetlen, hogy csak 22 év múlva jutott eszembe, hogy utánanézzek, ki is volt a Suzuki névadója, illetve, hogy Japánban pontosan honnan is indult ez az egész történet.

Suzuki Michio japán üzletember

Először is akkor a névadóról: Suzuki Michio japán üzletember és feltaláló 1887. február 18-án született az Enshu régióban, a Shizuoka prefektúrában fekvő Nezumino-mura faluban, ahol főleg gazdálkodók és gyapotszövők éltek. Gyapottermesztők fiaként Suzuki már hét-nyolc éves korától a földeken dolgozott. 1901-ben, tizennégy évesen hétéves inasképzésbe kezdett Kōtarō Imamura asztalos szigorú irányítása alatt, és szövőszékek karbantartását végezték. Suzuki 1908-ban, 21 évesen fejezte be inasképzését, majd a következő évben Suzuki megszerezte családja selyemhernyó-farmjának irányítását, gyorsan szövőszékgyártó műhellyé alakítva. Első újítása egy pedálos szövőszék volt, amelyet édesanyjának adott, aki tízszer gyorsabban szőtt vele, mint a kézi szövőszékével.

Szövőszék 1932-ből

És itt álljunk meg egy pillanatra, több helyen is olvasható, hogy a Suzuki eredetének megértéséhez fontos, hogy az Enshu tartományban élőkre jellemző az a spirituszt, amely egyébként Suzuki Michio-t is hajtotta: ez a „jaramaika”, ami annyit tesz, „csináljuk!”, „kíséreljük meg”. Ennek a kísérletező hozzáállásnak köszönhető, hogy a régióban alakuló vállalkozások alapítói folyamatosan tökéletesítve szerkezeteiket, eljutottak a kezdetleges kézi technológiától az automatizálásig. A Szuzukihoz hasonlóan ez a terület a Toyota, Honda és Yamaha márkák bölcsője is.

Enshu tartomány

Na de visszatérve a szövőszékhez, gyorsan elterjedt a hír Suzuki találmányáról, és megkezdte új szövőszékeinek tömeges gyártását, és 1909 októberében megalapította a Suzuki Loom Manufacturing Company-t.

Suzuki Loom Works, 1909

Az üzlet beindult, 30 éves korára már 60 embernek adott munkát üzemében. De nem elégedett meg azzal, hogy innovációit a szövőszékek gyártására korlátozza, a Suzuki az 1930-as évek közepén autóipari technológiával is kísérletezni kezdett, és 1936-ban megtervezte az autó prototípusát, de ezt a második világháború megzavarta.

A második világháború kitörése miatt Michio Suzukinak fel kellett adnia az autógyártás ötletét

A háború után a Suzuki vállalat egyike volt azoknak a vállalatoknak, amelyek profitáltak a japán gazdasági csodából: 1952-ben a Suzuki Corporation piacra dobta első motoros járművét, a Power Free nevű, 36 köbcentis motorral rásegített kerékpárt.

Suzuki motoros kerékpár 1952-ből

1954-ben ezért a céget Suzuki Motor Corporation névre keresztelték át. A céges legendárium szerint egyébként a cég akkori vezetőjét az Enshu tartományban jellemző száraz szél ösztökélte arra, hogy olyan motorhajtású kerékpárt készítsen, amellyel bárki könnyedén közlekedhet: Szuzuki Sunzo, Micsio fia biciklije nyergében ugyanis erős szembeszéllel küzdött a tengerparti fenyves szélén.

Hamamatsu városa piros ponttal jelölve

A következő évben, 1955-ben a vállalat piacra dobta első miniautóját, az ikonikus Suzulightot. Suzuki 1957-ben, 70 évesen lemondott a Suzuki Motor Corporation elnöki posztjáról, és a Tanácsadó Testület tagja lett; veje, Shunzō Suzuki vette át a cég második elnöki posztját. Suzuki 1982. október 27-én halt meg Hamamacu (angolos átírásban Hamamatsu) városában.

Hamamacu egyébként Shizuoka prefektúra legnépesebb városa, de nem fővárosa; népessége 791 ezer fő, ezzel Japán tizenhatodik legnépesebb városa. A várostól nyugatra terül el a Hamana-tó, amelynek algáival kezdődött a Suzuki hajómotor-üzletágának története. Az 1960-as években azon töprengtek mérnökök, hogy a japánok életében annyira fontos alapanyagnak számító alga betakarítását hogyan tehetnék még hatékonyabbá. Nos, a válasz erre egy vízhűtéses, 5,5 lóerős csónakmotor volt, mely nem csak az algabetakarításban segített, de megalapozta hajós üzletágát is.

Az Alto a japán autóipar egyik védjegye, 1979-ből

És persze az autók, most csak címszavakban, mert nem autós magazin vagyunk: 1979-ben született meg a Suzuki Alto. A magyarok körében jelenleg is népszerű Vitara elődje, a Suzuki terepjárója 1988-ban készült el. 1989 nyarán a General Motorsszal közösen teljesen felújították a Swiftet. És bizony 1991-ben megalakult a Magyar Suzuki Rt. Esztergomban, 1992-ben pedig legyártották az első magyar Suzukit. Aztán az évek során az olyan modellek jöttek az autógyár történetében, mint a Swift, az Ignis (2004), az SX4 (2006) az SX4 S-Cross (2013) vagy az új Vitara (2015).

A központ Hamamatsuban 1990-ben

Visszatérve Hamamacu városába, a Suzuki központja (Suzuki Motor Corporation HQ) is Hamamacuban, Minami-ku városrészben működik, egyik első embere mindmáig az 1930-as születésű Osamu Suzuki; felesége az alapító Michio Suzuki unokája, ám japán szokás szerint a férfiak felvehetik feleségük családnevét.

A Suzuki alapítójának mellszobra

A főhadiszállás mellett működik egy Suzuki Museum (Suzuki Plaza), ahol mellszobra van Michio Suzuki-nak.

Ma a Suzuki egy japán multinacionális cég, a 12. legnagyobb személygépkocsi-gyártó a világon.

Barna Béla

Végül személyes Suzuki történelem 4 képben:

2002 – Ausztria – Fotó: Barna Béla

2004 Svájc – Fotó: Barna Béla

2016

2024 – Fotó: Barna Béla