Párizs legmagasabb pontja, a 130 m (427 láb) magas Montmartre. Nem nagy túrateljesítmény ide feljönni, nem is a túrakalauzok írnak róla, inkább művészeti albumokban keressük a hegyet: a Montmartre ugyanis igazi bohém hegy volt, írók, költők, festők éltek, alkottak és mulattak itt.
A Montmartre a virágkorát a boldog békeidőkben (Belle-Époque) élte az 1880-as évektől az első világháborúig, de mostanság is kellmes hely.
„Az élet nem más, mint véget nem érő próbája egy előadásnak, amit sosem fognak megtartani”
Én azért jöttem sokadjára újra el a Montmartre negyedbe, mert részben itt játszódik az Amélie csodálatos élete (Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain) című, 2001-es francia–német romantikus vígjáték, Audrey Tautou-val a főszerepben. Egyik kedvenc idézetem a filmből: „Az élet nem más, mint véget nem érő próbája egy előadásnak, amit sosem fognak megtartani”.
Ha ez így is van, legalább gondoljunk arra, hogy legalább egy jó főpróba részesei lehetünk. Mindazonáltal vannak olyan statiszták is, akik már nincsenek színpadon. Párizs egyik legjobb helyének, a Montmartre-nak a megismerését kezdjük rögtön a temetővel, ahová az avenue Rachel vezet (nem tudni, hogy a 104 méter hosszú utca miért kapta a sugárút elnevezést).
A montmartri temető (Cimetiére de Montmartre) sok híres ember nyughelye. Itt van eltemetve például Adolphe Sax (1814-1894), a szaxofon feltalálója, Jacques Offenbach (1819-1880) zeneszerző, Hector Berlioz, az író ifj. Alexander Dumas, Heinrich Heine és bizony Stendhal is. De itt nyugszik Théophile Gautier (1811-1872) francia romantikus költő, Gustave Moreau (1826-1898) szimbolista festő és Jean Bernard Léon Foucault (1819-1868) francia fizikus, aki ugye a híres Foucault-féle ingakísérletével bizonyítékot szolgáltatott a Föld tengely körüli forgására. És mégegy ismerős fizikus nyugszik itt: André-Marie Ampère (1775-1836), akiről ugye az áramerősség SI-mértékegysége, az amper van elnevezve.
A temető után induljunk el felfedezni magát a hegyet. Párizs területének legalacsonyabb pontja 35 méter, a legmagasabb pedig 130 méter: ez utóbbi kiemelkedés nem más, mint a Montmartre, mely nevét („mártír hegy”) onnan kapta, hogy állítólag itt fejezték le Szent Dénest 250 körül. Később, 742-ben valami krónika Mercur hegyének nevezi, és az ókorban templom állt, mégpedig Mercurius tiszteletére. A dombon fekvő festői falucskát 1860-ban csatolták Párizshoz. Ma Párizs XVIII. kerületében van, és legjobb, ha a kettes metróval a Blanche megállónál szállunk ki.
A Montmartre lábánál fekvő place Blanche, vagyis Fehér tér, a közeli malmokból szállított lisztről kapta nevét. Nem véletlen tehát, hogy itt van a világ talán leghíresebb malma, a Moulin Rouge, ahol olyan hírességek léptek fel, mint Edith Piaf, Ginger Rogers, Yves Montand vagy Lisa Minnelli.
A világ leghíresebb kabaréja 1889-ben nyílt meg; a Moulin Rouge nem csak a táncról és az erotikáról szólt ebben az időben,hanem arról, hogyan lehet a normákat felrúgva szórakozni és polgárpukkasztani. A kán-kánjáról is híres revük nem egy művészt ihlettek meg, Toulouse- Lautrec-et például, akinek 1891-es képe egy itteni táncosnőt ábrázol: La Goulue vagyis A Torkos (eredeti nevén Louise Weber) volt a nagybetűs Párizsi Könnyűvérű Némber, a Montmartre királynője. Henri Toulouse-Lautrec róla festette a legtöbb képet, de egy egész sorozat megbotránkoztató aktfotó is készült róla.
A Moulin Rouge környékén én ugyan nem készítettem aktsorozatot, csak fotóztam a szexipari szórakoztatónegyed szegényes és kopottas szexshopjait a boulevard Clichy sarkától egészen a place Pigalle-ig, a negyed központjáig, ahol méter magas sztriptízreklámok, sexodrome, peep show, porno shop és musée de l’ érotisme feliratok adják meg az alaphangulatot. Bár inkább múlt az, ahol múzeuma van az erotikának.
A place Pigalle volt a Montmartre bejárata és hosszú ideig ez a tér volt a párizsi prostituáltak legfőbb helye; névadója Jean-Baptiste Pigalle (1714-1785) francia szobrász volt. Az előbb említett Henri Toulouse-Lautrec például művészettörténész kutatók szerint nem kerülte el a nyilvánosházakat sem: előfordult, hogy heteket töltött ilyen intézményekben, s a lányok állítólag szerették emberségéért, gyengéd együttérzéséért.
Ahogy emelkedünk felfelé a hegyen, úgy hagyjuk elfelé a prostitúció világát. A place des Abbesses-on már a Frédéric Baron ötlete nyomán 2000-ben elkészült 511 téglából álló szerelem falát nézhetjük meg, ha fogékonyak vagyunk az ilyesmire: a falra a szeretlek szót több mint 300 nyelven írták fel. Az Abasses tér környéke egyébként a kedvenc helye D. Magyari Imrének, bár annyira nem szereti ő a Montmartre-t, Párizsi szeletek című értékesen élvezetes könyvében így ír róla:
„Mozduljunk, másszunk fel a hegyre, sétáljunk egy nagyot, de közben ne feledjük el, hogy igazából egy jókora szabadtéri múzeumban járunk, mely abból él, hogy igyekszik úgy csinálni, mintha nem lenne múzeum, jelenné próbálja tenni a múltat, de nem sikerül”. Valamennyire igaza van persze, de azért jó hely a Montmartre, D. Magyari is megenyhül aztán pár oldallal odébb könyvében, ahol már ilyeneket ír: „És akkor hirtelen megérint minket a Montmartre varázsa.
Párizs legmagasabb pontján az 1919-ben elkészült Basilique du Sacré-Coeur (Szent Szív bazilika) lépcsőjéről tekinthetünk rá a városra
Szerencsére akad még egy-két hely, ahol megérinthet, akad néhány sziget”. Innen baktathatunk fel tovább Párizs legmagasabb pontjára, melynek tetején az 1919-ben elkészült Basilique du Sacré-Coeur (Szent Szív bazilika) lépcsőjéről tekinthetünk rá Párizsra. A neoromán stílusú bazilikát Paul Abadie tervezte, s a périgueux-i székesegyház mintájára építette fel. Az épület egyik jellegzetességét a csontfehér falak képezik, melyeket a Château-Landon-i mészkőnek köszönhet. Turisták milliói keresik fel ezt a templomot, mely azonban nem mindenkinek tetszik. Egy régi dohos Franciaország könyvemben ezt olvasom róla:
„A Sacré-Coeur-bazilika fehér kőtömegével Párizs egyik jellegzetes épületévé vált, akkor is, ha az építőművészet igényeivel mérten ez a neoromán-bizánci építmény nem állja ki a próbát. Legfeljebb a mellette emelkedő 84 méteres harangtorony tűnik ki eredetiségével. (19 tonnás harang kondul meg benne.) (…) Belsejében is a túlzások zavarják a látogatót: túl sok a márvány és túl sok a mozaik.” – az idézett bédekkert egyébként Pálfy József újságíró, a magyar televíziózás első évtizedeinek egyik legnépszerűbb médiaszemélyisége írta, aki 1956-tól 1961-ig az MTI párizsi tudósítója volt (ezt követően 1963-tól 1989-ig a legendás Magyarország című hetilap főszerkesztőjeként dolgozott).
A Sacré-Coeur mellett kis utcákon juthatunk el a place de Tertre, ahol annak idején a világ kulturális élete zajlott. Híres festők, írók, színészek törzshelye volt ez, főleg a XIX. és a XX.században lett a festők (impresszionisták, kubisták, futuristák, szürrealisták) kedvelt helye. A párizsiak egyébként bizalmasan ma is Tertre-nek („dombnak”) nevezik a hangulatos, kávézókkal és kisvendéglőkkel teli hegy egészét. A Place du Tertre volt egyébként az egykor önálló Montmartre község főtere. Az olcsó manzárdszobákban olyan, akkor még ismeretlen festők laktak, mint Picasso vagy Maurice Utrillo (1883-1955). Egy kis kultúr-bulvár ehhez kapcsolódóan: ma már csak arra emlékszik mindenki, hogy Utrillo pompás képet festett a Tertre térről, pedig a Montmartre bohém légköre nem igazán használt az ifjú festőnek: alkoholizált elég durván, az utcán mindenkibe belekötött és gyakran rendőrségi fogdákban kötött ki.
Ha a rue du Mont Cenis-en továbbmegyünk a rue Cortot felé, akkor azt is megnézhetjük, hogy hol lakott Utrillo: nevezetesen a rue Cortot 12-es számú házban. De itt lakott anyja is, Suzanne Valadon, aki mielőtt maga is neves festő lett Toulouse-Lautrec, Van Gogh, Gauguin és Renoir modellje volt. Meg persze a szeretője is, mindnek, nem is tudta kitől van a fia. Egy párizsi anekdota szerint amikor Suzanne Valadon megszülte Maurice-t, elment Renoir-hoz, akinél kilenc hónappal korábban modellt állt. Renoir megnézte a bébit, és azt mondta: „Nem lehet az enyém, szörnyű a színe!” Ezután Degas-hoz ment, akinél szintén modellkedett akkoriban. A festő azt mondta: „Nem lehet az enyém, szörnyű az alakja!” Beülve egy kávéházba, Valadon meglátott egy Miguel Utrillo nevű festőt, akinek elsírta a bánatát. A férfi erre azt mondta: „Büszke lennék, ha nevemet adhatnám Renoir vagy Degas munkájához!”. Utrillo és anyján kívül egyébként a rue Cortot 12. számú ház lakói közé tartozott még André Antoine, a szabad színház, a Théâtre libre megalapítója. Manapság a Musée de Montmartre működik falai között.
Innen már nincs messze a rue Lepic, a Montmartre egyik főutcája. A rue Lepic és a rue Girardou sarkán található a Moulin de la Galette (galette: lepény, sütemény), melyet Renoir mesterműve, a Moulin de la Galette tette világhírűvé. Ez az utolsó szélmalom, amely megmaradt a Montmartre dombján: 1787-től egy molnár család, a Debrayék bérelték, mígnem a família egy tagjának a XIX. század elején eszébe jutott, hogy a malmot zenés, táncos kerti mulatóvá alakítsa át. Az itt rendezett „bal populaire” városszerte híressé vált (Pierre-Auguste Renoir is megfestette). A Bál a Moulin de la Galette-ben (Bal au Moulin de la Galette) Renoir egyik leghíresebb festménye, 1876-ban festette meg (jelenleg a festmény a párizsi Musée d’Orsay-ban van). Egyébként Picasso is megörökítette a Moulin de la Galette-et. A kanyargós Lepic utca 56-os számú házban laktak a van Gogh fivérek. El ne felejtsük, a malmot Vincent van Gogh is megfestette 1886-ban (Le Moulin de La Galette).
a rue Lepic 15-ös szám alatt a Két Malom kávézóban (Café les Deux Moulins) játszódik az Amélie csodálatos élete (Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain) című romantikus vígjáték
És még mindig a malmok: a rue Lepic 15-ös szám alatt működik manapság a Két Malom kávézó (Café les Deux Moulins, 15 rue Lepic). Itt a kávézóban és a Montmartre negyedben játszódik az Amélie csodálatos élete (Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain) című, 2001-es francia–német romantikus vígjáték, Audrey Tautou-val a főszerepben. S hogy miért itt forgatták a filmet? Nos, mert épp vele szemben lakott a film rendezője, Jean-Pierre Jeunet.
Amélie a film szerint egy naiv fiatal lány, aki Párizsban él, ahol egy kis montmartre-i kávézó, a Két Malom pincérnője, melyet egy volt cirkuszi akrobata tart fenn – a Két Malomban láthatjuk azt a kerti törpét is, amit Amélie légiutaskísérő barátnőjének ad oda, hogy fotózza le minél több helyen, és küldjön róla képeslapokat.
A Két Malom törzsvendégei között is nem kevés különleges figura akad, de Amélie sem egyszerű eset: 22 éves korában élete egyszerű mederben telik és apró dolgokban leli örömét: szereti kiskanállal feltörni a karamellt a puding tetején, sétálni a párizsi napfényben, kavicsokkal kacsázni a Saint-Martin csatornán vagy éppen megpróbálni kitalálni, hány embernek lehet orgazmusa éppen abban a pillanatban („Tizenöt!” – mondja Amélie lazán a kamerába).
Ezt mi is megpróbálhatjuk kitalálni a Két Malom kávézóban (Café les Deux Moulins), de néhány turistahordát elnézve, nem soknak. Úgyhogy inkább élvezzük a Montmartre hegy különös hangulatát, felejtsük el hogy turisták vagyunk és élvezzük a helyet, mert ugye mint Amélie mondja a filmben: „Az élet nem más, mint véget nem érő próbája egy előadásnak, amit sosem fognak megtartani”.
Kép és szöveg: Barna Béla
Párizs kilátóhegyei: Montmartre és Montparnasse címmel jelent meg jelen írás első változata a Turista Magazin 2011 februári számában.