Málta egyik legjobb strandja Buġibbától nem messze, mindössze hat kilométerre található a sziget nyugati oldalán. A Għajn Tuffieħa-öböl a magyar költő, Faludy György kedvenc máltai helye volt, de forgatták itt a Trója egyes jeleneteit is.

Fotó: Barna Béla

Għajn Tuffieħa közelében három öböl található, népszerű strandokkal, melyeket természetes sziklaalakzatok választanak el. A három közül a legészakabbi a Golden Bay (Arany-öböl, máltaiul Il-Ramla tal-Mixquqa) egyike Málta kevés homokos strandjainak. Korábban Military Bay (Katonai-öböl) néven is ismerték. A nyári hónapokban vízimentők vannak szolgálatban. számos strandklub és egy nagy szálloda (a Radisson Blue Golden Bay) is található a tengerparton.

Az öböl elhelyezkedése

A három strand a Kompass osztrák turista térképén

A következő, a Għajn Tuffieħa-öböl rövid távolságra van az Arany-öböltől délre. Valamivel csendesebb, mint a Golden Bay; ahhoz, hogy elérjük ezt a strandot, le kell ereszkedni egy dombról nagyjából 200 lépcsőn. A Għajn Tuffieħa-öböltől nyugatra található sziklák tetején található egy régi védelmi torony, amelyet 1637-ben építettek. Ez a hét torony egyike, amelyet Giovanni Paolo Lascaris nagymester építtetett.

Őrtorony a strandnál – Fotó: Barna Béla

A Għajn Tuffieħa-öböltől délre található a Ġnejna-öböl első része. Ez a strand csak akkor érhető el, ha először átmegyünk a Għajn Tuffieħa-öbölön, majd felkapaszkodunk egy dombra, és végül leereszkedünk néhány meglehetősen meredek sziklás ösvényen. Érdekesség, hogy a Ġnejna-öböl mellett 1971-ben történelem előtti kőépítményeket találtak és egy oltárt az i.e. 3000-ik évből.

A fotón hátul a Ġnejna-öböl strandja- Fotó: Barna Béla

És végül filmforgatási helyszín is volt ez a strand, amit egyébként mostanság neveznek screenshot-turizmusnak is. Szóval akit ez érdekel (például engem), annak fontos tudni, hogy a Trója című 2004-es amerikai–brit–máltai történelmi filmdráma film egyik legkönnyebben felismerhető máltai forgatási helyszíne pont Għajn Tuffieħa-öböl.

A Għajn Tuffieħa-öböl – Fotó: Barna Béla

Itt szálltak partra a filmben a Heléna elrablása miatt kissé ideges görögök, és bizony itt sikerült a szemfüles fotósnak lekapni, amint Brad Pitt (vagyis Akhilleusz) teljes harci díszben mobiltelefonál éppen. És az öbölben egy igazi ókori gályát is felépített itt a rendező, Wolfgang Petersen és csapata. Szóval, ha a filmben feltűnik a már említett 1637-ben épített őrtorony, akkor rögtön beugorhat, hogy azt a jelenetet bizony itt Għajn Tuffieħában forgatták. A Trója forgatásának három nagy bázisa egyébként Londonban, Máltán és Mexikóban volt.

Brad Pitt és ókori hajó az öbölben

***

Személyes napló a Għajn Tuffieħa-öbölről 2008-ból

Az „almafavirágzást” jelentő Għajn Tuffieħa öblére nem utikönyvek és prospektusok leírása alapján találtam rá, hanem egy irodalmi műben, Faludy György (1910-2006) A Pokol tornácán című könyvében.

Faludy György Kecskeméten, 1994-ben – Fotó: Barna Béla

Az öreg egyébként másfél évet élt Máltán, még az 1960-as években, s bizony bő négy évtizeddel ezelőtt még másként nézett ki a hely.

Amíg Máltán éltem, három helyet kedveltem a legjobban. Az első Áin Tufiecha volt, a sziget déli partján. Renato vitt arra kocsiján, de ő sem tudta, mennyire szép. Tornyosodó sziklák közt kellett lemenni egyenesen, meredek ösvényen a vízhez. Sehol ember a közelben. (…) Érdekes módon Áin Tufiechában nem gondoltam csak Áin Tufiechára, azaz vízre, rákokra, sziklára és hullámra, mintha az emberi társadalom ki sem alakult volna még, és itt élnék egyedül a tengerben.”

A Għajn Tuffieħa 2008-ban – Fotó: Barna Béla

Faludy másfél éves máltai tartózkodása egyébként magánéletében is nagy változást hozott, itt kezdődött ugyanis szívszorítóan tragikus végű kapcsolata Eric Johnsonnal (1938-2004). Az akkor 28 éves amerikai táncosnak nagyon megtetszett Faludynak a Pokolbéli víg napjaim (My Happy Days in Hell) kötete, s elhatározta, hogy találkozni akar vele. Két év keresés után, 1966-ban, Máltán talált rá Faludyra, s gyorsan egymásba is szerettek. Kapcsolatuk 36 éven át tartott. S miért írtam, hogy szívszorítóan tragikus? Nos, mert 36 év után Faludy találkozott Fannival, Eric Johnson pedig félreállt: Nepálba ment, ahol öngyilkos lett Katmanduban, a Himalájára néző szállodai szobájában. Na de térjünk vissza a máltai öbölhöz.

Fotó: Barna Béla

Għajn Tuffieħa Faludy mellett arról nevezetes, hogy első olasz modellemet itt fotóztam Máltán, 2008-ban, a sziget legszebb öblében, egy tengerparti sziklán. Az olasz csaj a milánói Clan Agency-nél dolgozott, de eredetileg trieszti születésű. Ez már csak azért is érdekes, mert egy órával a találkozásunk előtt, Buġibbában egy illy kávézóba ültünk be, az illy pedig bizony szintén trieszti. Minden mindennel összefügg.

Milánói modell az öbölben – Fotó: Barna Béla

Node csajok jönnek-mennek, meg egyébként is mindenki jön megy, s vannak földrajzi helyek, ahol találkoznak néhányan. S vannak helyek, ahol jó találkozni, s vannak helyek, ahol mindenképp találkozol egy érdekes emberrel, mégha csak pár percre is. Pár percbe belefér néhány szó, kicsivel több fotón megörökített pillanat, három ölelés, néha belefér egy pár perces találkozásba a világ. Għajn Tuffieħa (más szövegekben Áin Tufiecha) ilyen találkozós hely: a szőke trieszti-milánói lány, aki miután jött a sziklákon utánunk, nem telt bele két perc, már az objektívem előtt pózolt, mint egy modell. S valóban modell, mint később kiderült, Milánóban: akkor azonban ezt még nem tudtuk róla, csak élveztük, hogy mosolyogva pózol az isteni helyen, a tengerpart melletti sziklákon– sun, sex and sea volt a feeling.

Fotó: Barna Béla

Öt nappal az olasz modell fotózása után, egy csütörtöki nyári napon aztán egy teljes egész napot Għajn Tuffieħa fenséges öblében töltöttünk. Négyen mentünk ki, én, a feleségem, s egy előző nap megismert fiatal magyar pár, ahol, mint kiderült, a lány korábban modell volt. Napágyakat béreltünk, pancsoltunk, hamburgereztünk, búvárszemüvegeztünk kicsit, sütettük magunkat a máltai napon, de velük is felmentünk arra a helyre, ahol az olaszt fotóztam, s a magyar lány szépséges teste is meg lett örökítve a sziklákkal és a tengerrel.